Formex Talks

Sommaren 2021 blev Studio Berget inbjudna till Formex Talks för att prata om hållbarhetskommunikation. Det finns många utmaningar att navigera i, och det är inte alltid självklart hur, när eller vad man bör säga.

Bild från inspelningen.

Vi tog fram 10 saker att tänka på när man ska kommunicera om hållbarhet. Här är tre av dem.

Det viktigaste är att göra något på riktigt. Kommunicera inte om hållbarhet innan ni gjort något! Det ni väljer att göra bör ligga nära företagets kärna. Plantera inte i första hand träd i Amazonas om ni jobbar med svenskt glas i Småland. Vill ni upplevas seriösa jobbar ni med hållbarhetsfrågan närmare produkten, där ni verkar. Från att hållbarhetsarbetet länge har varit skilt från varumärkesarbetet så har det nu på riktigt börjat implementeras i de flesta varumärken. Framåt behöver det däremot vara helt integrerat och en naturlig stakeholder för att vara ett hållbart företag på riktigt.

Kommunicera i samklang med insatsens storlek så undviker du att upplevas som greenwash. Som den här modellen som Gustav Stenbeck tagit fram (Entreprenör och investerare, nischad på hållbara affärer. Och känd föreläsare).  Gör ni mycket  ̵ kommunicera mycket. Gör ni lite  ̵  kommunicera inte. Då blir det greenwash. Gör ni mycket utan att kommunicera kring det blir det istället greenhush. Gör ni mycket och kommunicerar mycket kring det når ni greencash!

Sätt rimliga, ambitiösa och trovärdiga mål och kommunicera dem på ett engagerande sätt både internt och externt. Har man tydliga mål är det dessutom enkelt att se om man kommit nån vart. För ännu en viktig sak är att mäta och följa upp. Kommunicera resan. För det man mäter blir ofta gjort.

 

Studio Berget hjälper dig att komma vidare med hållbarhetskommunikationen, undvika greenwash, målsätta smart och utbilda internt. Vi tar fram koncept och hjälper dig att navigera rätt.

Hör av er till oss på hej@studioberget.se

Vill du veta mer om tidigare workshops och utbildningar Studio Berget har gjort? Klicka här